Fakta

Dimensioner
meter
Længde over alt
12,18
Længde i vandlinien 8,50
Bredde
2,28
Dybgang
1,65
Sejlmærke
Konstruktør
Steen Kjølhede og Hans Jacobsen
Designår
1975
Byggeår
1980
Værft
Brdr. Kjølhede Bådebyggeri ApS
Antal bygget
ca 90 stk
CE
Nej
Skrogmateriale
Glasfiber
Rufmateriale
Glasfiber
Deplacement
3.500 kg
Deplacement uden motor
3.100 kg
Køltype
Finne
Kølmateriale
Bly
Kølvægt
1.650 kg
Køl
47 %
Antal køjepladser
4
Antal siddepladser
4
Aptering
Mahogni
Pantry
Ja
Ferskvand
45 liter
Tankmateriale
Rustfrit stål

Data

DH-88
8,1
TA98
683,4
TA3
894,4
TA6
650,1
TA10
585,3
TANS
691,8
LYS
1,24

Sejl

Storsejl
21 m2
Krydsfok
13,5 m2
Genua
29 m2
Genua II
23 m2
Spiler
77 m2

Rig: (brøkdels)

Dimensioner af rig og sejl
meter
P
11,50
E
3,20
T
11,20
LP
5,20
J
3,20
SL
10,95
SMW
8,13
SPL
3,25
Vejledende dimensioner af løbende rig
Længde (meter)
Diameter (mm)
Storsejlfald
30,0
12
Fokke-/genuafald
30,0
12
Spilerfald
30,0
12
Fokkeskøde
12,2
14
Genuaskøde
12,2
14
Storskøde
30,4
14
Gaj
26,8
14
Cunningham-hal
3,2
12
Kickingstrap
6,4
12
Bomudhal
6,4
12


Udvendigt laminat:

Hele skroget: Gelcoat- 1x300g pulver – 1x900g combi (chop udv.) – 1x900g combi (chop udv)

I sidstnævnte 900g combi ilægges 12mm balsa smurt med dertil egnede mikroballoner. Balsaen fases ud i begge ender som tegning viser. Ligeledes ved center, bailere og vask. Bemærk udfasningen ved kølåbningen skal være ca 50 cm fra kanten i formen. Der forberedes ikke for toilet da dette ikke længere er tilladt.

Herefter 1x900g combi (chop indv) + 1x900g combi(chop indv).

Ekstra forstærkning: 1,8m 1x900g combi (chop indv). (Ca. 20cm agten for hovedskot til 20 cm foran køjeskottet.)

2 x 900g combi fordelt omkring hovedskottet i en bredde af 2m. Fra flange til flange med jævne overgange. Dette gøres for at overføre kræfterne fra røstjern til resten af skroget.

1x900g combi ilægges under vandlinien.

1x300g pulver med hvid farve overalt.

Husk alle måtter aftrappes omkring kølåbningen jævnt op til de 50 cm.

Kølbygning (udvendig skal):

De to kølhalvdele støbes op hver for sig, i samme tykkelse som det totale skroglaminat uden balsa (ca 3600g), dog max 9mm og aftrappes ligesom skroglaminaterne op mod formsamlingen.

Vær opmærksom på at alle måtteoverlæg forskydes, for at opnå så jævnt et laminat som muligt.

Hurtigst muligt efter ophærdningen samles de to kølhalvdele og sammenplastres med strimler glasfiber for og agter.

Bunden af kølbygningen samles med 4x450g glasfibermåtte der er faconskåret som bunden.

Derefter kan kølformen med emne monteres i skrogbunden, vær opmærksom på at kølbygningen er i lod inden sammenplastringen med skroget. Vær ligeledes opmærksom på om bundfladen er glat med kølbygningen. Pres evt. bundfladen ned, ved hjælp af et par stivere til loft. Disse forbliver til sammenplastringen er hærdet.

De tre hovedskot skæres ud efter modellerne, færdiglakeres med aftapningen så der ikke er lak hvor der skal plastres. Skottene iplastres alle med 1800g måtte.

Metalprofilen til masteundesttøtningen ilægges nu i limmasse på skrogbunden og plastres forsvarligt.

Røstjern plastres forsvarligt fast.

Inderkølen støbes udv. på inderkølsmodellen til en tykkelse så den er stabil: ca. 2x450g måtter. Husk at udfylde ved løftestropsfæstet.(evt. med krydsfiner og limmasse).

Herefter afformes inderkølen og monteres på den 5mm tykke færdigstøbte kahytsbund sektion. (evt. med limpistol) Husk at indstøbe elrør i begge sider indvendig i inderkølen, men plastret på bundsektionen. Rørene skal helt ud agter på indersektionen(ved motorrum). Tillige ilægges elrør langs yderkanter på kahytsbunden. (til ledninger/lys/log/lod/osv.)

Hele inderkølen støbes nu fast og overglasses indtil en total tykkelse på ca. 9mm. Disse måtter skal gå ud til den opretstående kant i dørksektionen og aftrappes lidt ud over bundpladen.

Før indersektionen med inderkøl presses ned i en lim/spartelmasse, bør den have været prøvemonteret (evt. slibes lidt af).

Husk at bortskære det gamle masteunderstøtningssystem, så metalprofilen der er fastplastret, kan være der .

Støbedata iplastres i styrbord side foran agterskottet.